NISTELRODE – Mike van der Wijst werkte met studententeam InMotion een jaar lang aan de raceauto van de toekomst en met resultaat. Afgelopen juli presenteerde het team de eerste elektrische raceauto met een laadtijd van slechts vier minuten. “We hopen zo ook grote bedrijven te inspireren.”

Nadat hij cum laude slaagde voor het vwo atheneum, begon Mike van der Wijst in 2019 aan de studie werktuigbouwkunde aan de TU in Eindhoven. “Op een gegeven moment zag ik daar de auto van InMotion en ik was meteen getriggerd want racen is altijd mijn passie geweest. Toen ik hoorde dat studententeam InMotion is gefocust op een duurzame toekomst met elektrische auto’s, was ik direct verkocht”, vertelt Mike.

Het stokje overnemen
Mike nam een tussenjaar om zich bij het team te vestigen. Een officieel sollicitatiegesprek en bedrijfsbezoek gingen eraan vooraf. In twee volle inwerkweken leerde hij het verhaal van InMotion, hoe er binnen dat team veilig wordt gewerkt en welke basis al was gelegd. Elk jaar start een nieuw studententeam, dat het stokje overneemt van het vorige team. “We staan er nooit alleen voor. Er is zoveel kennis binnen de groep, dat is niet in twee weken over te brengen. Daarom is er wekelijks een vergadering met oud-leden om uitdagingen te bespreken en van elkaar te leren.”

Het grote verschil
Hoewel iedereen een eigen functie heeft, werd de gezamenlijke focus al snel op een nieuw batterijpakket gevestigd. “Onze maanden bestonden uit batterijen testen, scripts schrijven, resultaten analyseren en uiteindelijk onze eigen koelmethode én batterijmodule bouwen.” Het is als een tosti van batterij, frames en een koelmethode, die op celniveau koelt. Vooral dat laatste maakt het verschil, zo vertelt Mike. “Traditioneel wordt er op moduleniveau gekoeld, maar wij laten elke cel individueel koelen.” Voor Mike betekende dit vooral veel uren achter de laptop. Hij verzorgde het denk- en analysewerk. De test- en racedagen springen er voor hem uit. “Op die dagen zie je waar je aan hebt gewerkt. Zelfs presentator Rob Kamphues heeft in onze auto gereden.”

Snelst ladende raceauto
Een jaar later heeft al dat werk zijn vruchten afgeworpen. Op 13 juli presenteerde het studententeam een elektrische raceauto met een laadtijd van slechts vier minuten. “Voor zover bekend is dat nu de snelst ladende raceauto ter wereld, vertelt het team van InMotion. “Door de snelle laadtijd, hopen we ook de drempel voor consumenten te verlagen om elektrisch te gaan rijden.”

Bedrijven inspireren
Het ultieme doel van het team is helder: “We willen als eerste volledig elektrische raceauto racen bij de prestigieuze race, de 24 uur van Le Mans. We willen laten zien wat wij kunnen en we willen bedrijven inspireren om celverkoeling te gebruiken bij personenauto’s. Als wij het kunnen, waarom dan niet een grote autofabrikant?” Toch blijft de werkwijze nog even geheim. “Wij zijn geen winstgevend bedrijf, maar een studententeam. We ontvangen daardoor veel kennis, financiering en producten van partners. Dat is erg waardevol.”

Trots en dankbaar
Begin september heeft Mike zijn studie weer opgepakt en is hij oud-lid van InMotion. Hij focust zich nu volledig op de master Mechanical Engineering, maar ook hij geeft wekelijks adviezen aan het nieuwste team. “Ik kijk vol trots terug op wat we neergezet hebben en ik ben dankbaar voor het hechte team dat een vriendengroep is geworden. Deze ervaring neem ik heel mijn leven mee.”

Tekst: Carlijn van de Ven

Recente artikelen