HEESCH/UDENHOUT Hoppenbrouwers Techniek breidt haar directie uit met Babette van Loon. Zij is de eerste vrouw in het directieteam met een technische achtergrond en versnelt hiermee diversiteit in de leiding van het bedrijf. Hoewel het aantal vrouwen in leidinggevende posities licht stijgt, zijn ze nog altijd ondervertegenwoordigd (circa 35 procent). Vooral in de techniek zijn vrij weinig vrouwelijke managers te vinden. Algemeen directeur Henny de Haas zegt hierover: “Door de combinatie van haar ruime bedrijfskundige ervaring en technisch inhoudelijke expertise, is Babette een aanwinst in onze bestuurskamer. Zij weet de vertaalslag te maken van operatie naar strategie en daarmee kan ze een belangrijke bijdrage leveren aan onze groeiambitie. Babette heeft afgelopen twee jaar bewezen dat ze bijzonder goed past binnen onze cultuur; een echte aanpakker en verbinder die gedragen wordt door onze organisatie.”

Energie van verduurzaming
In de dagelijkse praktijk staat Babette met haar voeten in de klei. Als vestigingsdirecteur van de vestigingen in Heesch en Nijmegen is ze nauw betrokken bij projecten die vooral gericht zijn op utiliteit en woningbouw. “Ik heb in onze regio de ambitie om ons bedrijf te ontwikkelen tot kenniscentrum op het gebied van werktuigbouwkundige installaties in de gebouwde omgeving (utiliteit en woningen). Hier hebben we veel te maken met verduurzaming, waardoor we kunnen werken aan de ambitie om de meest duurzame technisch dienstverlener te worden. Ook ben ik in overleg met ketenpartners over de ontwikkeling van het bouwen met bio-based materialen en wat dit dan betekent voor de installatietechniek het geeft mij veel energie om met ons bedrijf een bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld”, zo geeft Babette aan.

Mogelijkheden voor vrouwen zichtbaar maken
Als eerste vrouw met een technische achtergrond in de directie van een technisch dienstverlener zegt Babette: “Voorop staat dat je geschikt moet zijn. Maar bovenal moet je de kans krijgen. Ik merk dat als je je eenmaal hebt bewezen, je volledig geaccepteerd wordt als leider in deze mannenwereld.” Van Loon maakte afgelopen jaar deel uit van de marketingcommunicatiecampagnes van Hoppenbrouwers om meer vrouwen te enthousiasmeren voor een technische functie. Op dit moment is namelijk slechts 16 procent van de Nederlandse werknemers in bèta, techniek en IT een vrouw. Ze zegt hierover: “We moeten de kansen en mogelijkheden voor vrouwen in de techniek nog meer zichtbaar maken. Ook wil ik andere vrouwen stimuleren om hogerop te komen door te laten zien wat mogelijk is. Onbekend maakt tenslotte onbemind.”
Babette merkt verder op dat vrouwen die geïnteresseerd zijn in de techniek, naast de techniek ook lijken aan te slaan op de maatschappelijke bijdrage die techniek kan leveren in het verduurzamen van onze gebouwde omgeving.

Recente artikelen